Satt och slösurfade och läste just denna intressanta artikel på IDG.se
http://www.idg.se/17.108/2.1085/1.143714
Google vill höja säkerhet på e-post.
För inte mer än något år sedan så lanserade google en tjänst som kallades Google Mail, och därefter döptes i fulkmun och av företaget själv till Gmail, för övrigt ett mycket bra val av namn. Google har som vanligt samma grundtanke som alla andra företag: Locka många användare så att vi kan tjäna mycket pengar.
Initiellt var erbjudandet mycket bra! Obegränsat med utrymme för dina mail, och de "arkiveras" så att du alltid kan få tillbaka de mail du har råkat ta bort. Allt gratis och det enda som vi som kund gör som motprestation är att det är lite reklam här och där, men det gör ju absolut ingenting eftersom att reklamen bara är relevant för oss!
Vänta nu! Reklamen är riktad, och hur går det till? Att någonting är riktat måste betyda att våra vanor läses av på något sätt, och så är det mycket riktigt. Google, det goda företaget, har program och robotar och system för att läsa av alla sina användares mail och därefter försöka få datorer att förstå innehållet och därefter visa "bra" reklam. Det känns lagom integritetstänkande.
En annan förtjusande sak är "Undvika att ta bort mail av misstag!". Det betyder att dina mail alltid finns sparade på någon server någonstans, vilket i sin tur innebär att vem som helst, när som helst, skulle kunna läsa dina mail.
Nej du, hoppas att Google låter bli Yahoo och att Google inte får bli en förebild inom säkerhetstänk samt integritetstänk.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar